Kreativost zahtjeva prostor i vrijeme, napominje suosnivačica studija 1102 Design Space.
Intervju: Krstina Milanović, dizajner i suosnivač studija 1102 Design Space
Kristina Milanović je završila osnovne studije arhitekture u Beogradu, dok je master studije nastavila u Italiji u Milanu nakon čijeg završetka je u tom gradu i stekla prva radna iskustva koji su je zauvjek oblikovali. Nakon par godina se sa svojim životnim i poslovnim partnerom vraća u Srbiju gdje prva izvođačka iskustva stiče u investitorskoj firmi kao arhitekta i dizajner enterijera luksuznih objekata i stanova što je negdje i odredilo pravac dalje karijere. Pored toga se ubrzo priključuje i svom partneru kao suosnivač, sada već višestruko nagrađivanog, 1102 Design Space studija koji iza sebe broji ogroman broj projekata enterijera, kako idejnih tako i izvedenih. Godine vrijednog rada se ogledaju i u prostorijama studija koje su uredili na način koji ih najbolje opisuje, klasika i tradicija uz prstohvat mistike koja se najbolje ogleda u odabiru umjetničkih djela i slojevitosti materijalizacije.
Molimo da se predstavite te kažete nam koliko dugo se bavite dizajnom enterijera?
Pre svega bih se zahvalila na interesovanju za naš rad, verujte da je trebalo dosta truda i ulaganja za to. Ja sam Kristina Milanović, suosnivač, odgovorni arhitekta i dizajner arhitektonskog studija 1102 Design Space. Dizajnom enterijera se aktivno bavim, sada već, 10 godina. Profesionalni put, moj i put mog poslovno životnog partnera, nije u svakom trenutku bio posvećen enterijerima ali je definitivno tabao stazu u tom smeru.
Koji stil dizajna vam je najbliži, a u kom najviše uživate?
Nikada nisam bila pobornik stilova, lično smatram da ne treba robovati trendu i da je sve sa svime uklopivo. Ovo naravno nije bazirano na priči, kroz mnoštvo projekata smo to i dokazali. Najviše uživam u primeni prirodnih materijala, pre svega mermera, on ostavlja sa sobom momenat misterije do trenutka montaže, kako će se žile uklopiti, kako će se boja ponašati pod određenim svetlom baš te izabrane ploče.
Volim materijale na kojima se vremenom može videti život, način korišćenja doma i prostora uopšte, takođe i akcentovanje delova prostora od važnosti, nekome je to kuhinja, drugome biblioteka, krevet, da li je to boja, rasveta ili potpuni obrt u materijalizaciji. Ako mogu da izaberem u čemu najviše uživam to bi bila dizajnerska sloboda jer ništa više od slobode ne inspiriše.
Koliko uključujete klijenta u donošenje odluka?
Mišljenja sam da klijent apsolutno mora da učestvuje u projektu i donosi odluke zajedno sa svojim arhitektom kada se radi o projektima rezidencijalnog tipa. Klijenti su ti koji treba da postave dobar projektni zadatak i time zadovolje sve svoje zamisli na koje će arhitekta dati odgovor o izvodljivosti i unapređivanju ideje. Odnos klijenta i arhitekte je jako važan, to je druženje koje traje jako dugo, a odnos postaje izuzetno intiman, ne smemo zaboraviti da mi nismo samo kreatori enterijera, mi smo tvorci nečijih domova.
Koliko vremena je potrebno za kompletan projekat?
Pitanje od milion dolara 😀
Izvođački projekat enterijera traje i do nekoliko meseci sve u zavisnosti od komplikovanosti i eventualnih izmena, takođe i jasno postavljenog projektnog zadatka. Ja uvek volim da napomenem na početku saradnje da nas posao nije samo “tehnički” i da kreativnost zahteva prostor i vreme, ali i korektnu komunikaciju između dizajnera i klijenta.
Da li možete uklopiti postojeći namještaj u novi dizajn, i da li to inače praktikujete?
Ako se radi o komadu nameštaja koji kvalitetom, funkcijom i dizajnom, ali i emotivnom vrednočću zavređuje mesto u prostoru borimo se za njega svim snagama. Imamo jako puno projekata gde smo postojeći nameštaj integrisali u novi dizajn vrlo uspešno uz savet da novo nije i nužno bolje.
Kako dizajn enterijera može da utiče na raspoloženje i svakodnevni život?
Utiče apsolutno! Od buđenja, preko tuširanja i umivanja, kuvanja, trase kretanja, korišćenih boja, inteziteta rasvete, kompozicije prostora i naravno standarda pri projektovanju. Jedan prostor, čak i savršeno projektovan po svim mogućim standardnima i normama, ne mora nužno da odgovara svakome, to određuje konstitucija tela i životne navike korisnika prostora.
Zamislite recimo da se visina standardne kuhinje smanji na 80cm, nakon nekog vremena biste dobili probleme sa leđima, ili prekidač za paljenje rasvete nekim slučajem dođe iza vrata, to bi svakodnevno nerviralo u nekoj meri, a da ne ulazimo u psihologiju boja i energiju materijala koja je od izuzetne važnosti.
Kako provjeravate kvalitet izvođenja dizajna na terenu?
Svaki detalj enterijera je razvijen tehnički uz pratnju vizuelnog prikaza/rendera, doslovno nema mesta za grešku, izvođenje ne može početi bez sastanka sa svakim od izvođača, a izvedeno stanje ne može biti kako je zamišljeno bez gotovo svakodnevne komunikacije.
Studio je podeljen na tim koji prati gradilište i tehničko dizajnerski tim tako da je neko sa izvođačima stalno, na terenu ili na telefonu, a ja kao odgovorni arhitekta i autorski nadzor svakog svog projekta sam tu da rešavam probleme, potvrdim izvedeno i prilagodim rešenje eventualnim izmenama usled neočekivanih situacija na terenu.
Kako dizajn može ostati funkcionalan i nakon 5-10 godina?
Samo iskrenim izražavanjem navika klijenta svom arhitekti, korišćenjem kvalitetnih materijala i klasičnih komada nameštaja i zaboravljanjem trenutnih trendova naročito na pozicijama koje su teško zamenjive poput podnih i zidnih obloga.
Šta je, po vama, najvažnija stvar koju dobar dizajner enterijera mora da posjeduje?
Otvorenost i razumevanje za najrazličitije životne potrebe i ukuse. Mi jesmo dizajneri ali moramo biti i psiholozi, krotitelji želja onog ko kreira projektni zadatak. Mi smo umetnici koji nikada ne smeju da zaborave da je njihov posao tu da služi čoveku i da prostore kreiramo za potrebe čoveka.
Da li imate još neki savjet ili napomenu koju bi trebalo da klijenti imaju na umu prije početka rada?
Da naprave spisak pitanja i intervjuišu više dizajnera pre donošenja konačne odluke sa kime će sarađivati, a kada to učine da se prepuste u potpunosti jer samo uz potpuno poverenje projekat doživljava zamišljeni uspeh!